مسابقه همایش برنامه بهداشتی نگهداری استفاده

مسابقه: همایش برنامه بهداشتی نگهداری استفاده کیفیت نان استفاده ازجوش شیرین معاون بهداشت غذاودارو

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اجتماعی زیاد کردن میل به خانم‌ها به مصرف دخانیات ، اپیدمی مصرف قلیان در کشور

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند اپیدمی مصرف قلیان در میان جوانان کشور بحرانی است و باید سیاست‌های هماهنگی جهت مقابله با آن تدوین شود. 

زیاد کردن میل به خانم‌ها به مصرف دخانیات ، اپیدمی مصرف قلیان در کشور

اپیدمی مصرف قلیان در کشور/ زیاد کردن میل به زن ها به مصرف دخانیات

عبارات مهم : سیگار

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند اپیدمی مصرف قلیان در میان جوانان کشور بحرانی است و باید سیاست های هماهنگی جهت مقابله با آن تدوین شود.

ردیف نشسته اند روبه روی هم. دست هر کدام شلنگ قلیانی است و بعد از هر جمله پکی عمیق به آن می زنند. پشت این میزهای سنگی ساعت ها می نشینند به حرف. اگر زمانی کافه ها محل بحث های روز و تحلیل های فرهنگی و ادبی بود، امروز قهوه منزل های تازه نیز در مسابقه با کافه های آن وقت پاتوق بعضی از جوانان و دانشجویان شده است است.

زیاد کردن میل به خانم‌ها به مصرف دخانیات ، اپیدمی مصرف قلیان در کشور

اما سوی دیگر این چرخه، جامعه پزشکی و جامعه شناسان هستند که از رشد مصرف قلیان در میان جوانان و به خاص زن ها نگرانند و آن را خطری جهت سلامتی نسل آینده می دانند. یک فوق تخصص ریه به خانواده ها هشدار می دهد با وجود اینکه علایم بالینی مصرف قلیان دیر ظهور می کند، ولی مضررات ش از سیگار زیاد است.

دکتر صمد قدرتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی پایتخت کشور عزیزمان ایران اعتقاد است: توتون های استفاده شده است در قلیان علاوه بر مضرراتی که مشابه سیگار دارند به خاطر مواد افزودنی دیگری که جهت طعم بخشیدن و بو بخشیدن به آن اضافه می شود ایجاد یک سری علایم حساسیت چه به صورت پوستی و چه به صورت تنفسی می کند و در پاره ای موارد باعث نمایان شدن آسم خفته در افراد می شود.

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند اپیدمی مصرف قلیان در میان جوانان کشور بحرانی است و باید سیاست‌های هماهنگی جهت مقابله با آن تدوین شود. 

وی ادامه می دهد: قلیان می تواند روی سیستم قلبی، عروقی و ریوی تأثیرات سوء داشته باشد، همچنین دود سیگار و قلیان در مراحل اولیه باعث ایجاد تنگی در مجاری هوایی کوچک و بتدریج با زیاد کردن میزان مصرف باعث تنگی مجاری هوایی بزرگتر و شدت یافتن تنگی نفس می شود.

به گفته قدرتی استفاده از تنباکو به علت اینکه در مراحل اولیه اش تا چندین سال علائمی از لحاظ بالینی ایجاد نمی کند افراد احساس می کنند که هیچ عارضه ای ندارند و حتی میزان مصرفشان را نیز زیاد می کنند؛ در حالی که سموم داخل توتون و تنباکو یک حالت تجمعی پیدا می کنند و هنگامی که سطح سرمی ارزش از یک حد معینی بالاتر رفت باعث ایجاد اختلال در نحوه تنفس، تعداد تنفس و آزمون های تنفسی می شوند، در نتیجه فرد علاوه بر اینکه دچار انسدادهای مزمن ریوی می شود مسئله آسم نیز به دنبالش اضافه می شود و جهت کنترل بیماری اش به کارها درمانی بیشتری نیاز پیدا می کند.

قلیان های اعتیاد آور

زیاد کردن میل به خانم‌ها به مصرف دخانیات ، اپیدمی مصرف قلیان در کشور

می گویند کشیدن قلیان اعتیادآور نیست ولی آنها که ناخواسته هر صبح یا غروب روانه قهوه منزل ها می شوند به این گفته چندان اعتقادی ندارند. متخصصان حوزه اعتیاد نیز این عنوان را تأیید می کنند. یک متخصص ترک اعتیاد در این ارتباط می گوید: بعضی ها تصورشان بر این است که مصرف قلیان ضررش کمتر از سایر مواد دخانی است ولی به یاد داشته باشیم که قلیان هم زمینه اعتیاد را فراهم می کند.

دکتر جمال باقری تأکید می کند: مواد شیمیایی در توتون های صنعتی همانند هیدروکربن های آروماتیک که باعث معطر شدن توتون ها می شود، حساسیت و آلرژی را در بدن به دنبال دارد و اثرات سرطان زایی آن همانند سایر مواد دخانی است.

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند اپیدمی مصرف قلیان در میان جوانان کشور بحرانی است و باید سیاست‌های هماهنگی جهت مقابله با آن تدوین شود. 

بر خلاف اعتقادات و باورهای افراد قدیمی که قلیان را بی ضرر می دانستند، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر زیادی مواد سمی است که این مواد باعث بروز سرطان ریه، بیماری های قلبی، عروقی و… می شود. ضمن اینکه نیکوتین قلیان نیز مانند سایر موارد دخانی، اعتیادآور است.

بررسی های کمیته مبارزه با استعمال دخانیات وزارت بهداشت درمان و علوم پزشکی نشان می دهد که در حال حاضر ۱۵ درصد جوانان کشور مصرف کننده مستمر قلیان هستند که به علت دسترسی ساده به آن احتمالاً سراغ دیگر مواد دخانی هم خواهند رفت. این آمار از آنجا دلواپس کننده است که جامعه کنونی کشور عزیزمان ایران بدون آگاهی از عواقب استفاده از قلیان از آن به عنوان یک وسیله جهت تفریح استفاده می کنند.

زیاد کردن میل به خانم‌ها به مصرف دخانیات ، اپیدمی مصرف قلیان در کشور

دکتر رسول انتظارمهدی دکترای اپیدمیولوژی هم در رابطه با مضرات مصرف قلیان می گوید: قلیان یکی از مواد دخانی است که چون مصرف آن همراه با نوعی پک زدن عمیق همراه هست، لذا مصرف طولانی مدت آن باعث بروز بیماری های ریوی از جمله «آنفیزم» که جزو بیماری های غیرقابل درمان هست، می شود. وی ادامه می دهد: فردی که قلیان مصرف می کند هنگام تنفس، حجم بافایده ریه را از دود پر می کند که این خود عامل بروز سرطان دهان می شود.

او اعتقاد است: مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می گیرند دارای فلزات سنگینی هستند که می توانند عامل بروز بیماری های کبدی و یا کلیوی در فرد مصرف کننده باشند.

قلیان ریشه بیماری های غیرقابل درمان

محمد هاشمی، فوق تخصص ریه نیز در این رابطه می گوید: قلیان یکی از مواد دخانی است که چون مصرف آن همراه با نوعی پک زدن عمیق همراه هست، لذا مصرف طولانی مدت آن باعث بروز بیماری های ریوی از جمله «آمفیزم» که جزو بیماریهای غیرقابل درمان هست، می شود. فردی که قلیان مصرف می کند هنگام تنفس، حجم بافایده ریه را از دود پر می کند که این خود عامل بروز سرطان دهان می شود.

او ادامه می دهد: مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می گیرند دارای فلزات سنگینی هستند که می توانند عامل بروز بیماریهای کبدی و یا کلیوی در فرد مصرف کننده باشند. همچنین قلیان باعث اعتیاد به نیکوتین می شود که هر چه زیاد استفاده شود اعتیاد به آن هم زیاد هست. استفاده یکسان ازقسمت دهانی قلیان هم موجب انتقال بیماری های واگیرداری چون سل و هپاتیت است.

مشکلات را می دانیم ولی قلیان می کشیم

فضا پر از دود و همهمه و قل قل قلیان هست. روی هر تخت دو سه نفری لم داده اند و میان حرف هایشان پکی هم به قلیان می زنند. آنها که پیش کسوت اند شیرین کاری هم می کنند و دود را به شکل حلقه ای بیرون می دهند. قلیان دست به دست می چرخد تا زمانی که سرخی زغال به خاکستر تبدیل شود و چای قوری هم ته بکشد.

ریحانه به همراه دوستانش هر غروب پاتوق ارزش یکی از قهوه منزل هایی میانه شهر هست؛ می گوید همه مضرات قلیان را می داند و خوب هم به یادش است که هر پک قلیان معادل چند نخ سیگار است ولی باز هم قلیان می کشد. او قلیان کشیدن را فرصتی جهت دورهمی های دوستانه می داند و اعتقاد است هنوز پیشنهاد بهتری جهت جایگزینی با قلیان به ذهن او و دوستان اش نرسیده است.

دختران رکورد زدند

گرایش دختران و زنان ایرانی به مصرف قلیان شاید ریشه تاریخی داشته باشد؛ یا این که دختران قلیانی مانند دختران سیگاری قضاوت نمی شوند. علت اش هر چه باشد بر اساس آمارها دختران گرایش بیشتری به مصرف قلیان دارند.

شهرام محمدی آسیب شناس با اشاره به پرسشها اساسی زنان و دختران در جامعه می گوید: قلیان کشیدن دختران و پسران در مراکز تفریحی صحنه های مناسبی نیست، خانواده ها با فضاهایی روبرو می شوند که چند نفری روی تخت سفره منزل ها لم داده و در حال کشیدن قلیان هستند. ولی برخوردهای سلبی نیز چاره ساز نیست.

او ادامه می دهد: باید فضاهایی در ارزش زن ها جهت دور هم جمع کردن آنها ایجاد شود. متأسفانه بسیاری از مراکز تفریحی ما غروب ها به مردها تخصیص داده شده است دارد و در فضاهای دانشگاهی نیز فضاهای آزاد زیاد به مردها متعلق است و دختران دانشجو کمتر می توانند به فعالیت ورزشی و تفریحی بپردازند.

محمدی تاکید می کند: استعمال قلیان دور از شأن زنان ایرانی است و هنوز هم نگاه های سنگین به زنانی که دخانیات مصرف می کنند وجود دارد؛ هرچند در میان نسل جوان قبح این مسئله ریخته شده است است.

پدیده مصرف قلیان و دیگر انواع دخانیات گرچه هیچ وقت در فرهنگ ایرانی پذیرفته نشده ولی در بررسی علت گرایش دختران به قلیان به تاریخچه قلیان در کشور عزیزمان ایران برخورد می کنیم. در گذشته در مصرف قلیان خانواده های پادشاهان به خصوص در دوره قاجار این شیوه رواج داشته هست. بسیاری از تصویر و نقاشی هایی که از آن وقت باقی مانده زنان دوران قاجار را در حال کشیدن قلیان نشان می دهد.

سه عامل گرایش دختران به قلیان

سه عامل، تفریح، فشار همسالان، برابری با پسرها؛ یافته های یک پژوهش دانشگاهی دربارهٔ گرایش دختران به قلیان است.

در این پژوهش که به وسیله لیلا حمزه گردشی، زینب حمزه گردشی، نیره اعظم حاجی خانی انجام شده، آمده است: احساس لذت و شادمانی همزمان با مصرف قلیان به وسیله تمام دختران مصرف کننده بیان شد. علاوه براین دختران با کشیدن قلیان در مکان های عمومی احساس غرور و بزرگی می کردند، و احساس می کردند که از محدودیت های خانمانه عبور کردند.

مضمون دیگری که از مصاحبه ها انتزاع شد، تأثیر بی تفاوتی خانواده نسبت به رفتارهای نوجوان، پرسشها ارتباطی والدین-نوجوان، الگوبرداری از والدین مصرف کننده و فشار و تشویق همسالان جهت مصرف قلیان بود. عوامل اجتماعی تسهیل کننده مصرف قلیان از نظر نوجوانان دختر، مقبولیت اجتماعی مصرف قلیان به وسیله زنان نسبت به سایر مواد دخانی، دسترسی ساده و ارزان در قهوه منزل های سنتی بیان شده است است.

از نظر دختران، چون قلیان قدمت زیادی دارد تاریخی و سنتی بوده، هیچ وقت در تاریخ ما جهت زنان ممنوعیت نداشت؛ بنابراین جهت فرد، خانواده و اجتماع قابل پذیرش می باشد.

نتایج مطالعه حاضر مطابق با بررسی جهانی مصرف دخانیات نشان داد که دختران میل به زیادی به مصرف سایر محصولات دخانی به غیر از سیگار ارند. این مسئله به فقدان نظارت دقیق و واکنش‌ها پذیرفته شده است اجتماعی در مورد مصرف قلیان نیز برمی گردد.

نتایج مطالعه حاضر حاکی از تأثیر بالای همسالان بر تجربه و استمرار مصرف قلیان هست. این عنوان مشابه با الگوی سوء مصرف مواد، انعکاسی از تغییرات اجتماعی و محیطی در دوره نوجوانی هست. این عنوان ممکن است به تعاملات اجتماعی با همسالان و فرایند اجتماعی شدن نوجوان برگردد. نوجوانان به دنبال وقت هایی هستند که با همسالان خود ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین مصرف قلیان ممکن است جهت نوجوانان جالب و پذیرفته شده است باشد.

یافته های این پژوهش حاکی از تأثیر بالای همسالان، نرم های اجتماعی و دسترسی ساده به قلیان در سفره منزل های سنتی بر گرایش نوجوانان به مصرف قلیان هست؛ بنابراین سیاست ها و برنامه های ارتقای سلامت نه تنها باید به اجرای قوانین منع فروش دخانیات به نوجوانان زیر ۱۸ سال توجه داشته باشند، بلکه باید بر روی پذیرش اجتماعی مصرف قلیان در دختران نیز تمرکز داشته باشند.

مصرف قلیان اپیدمی شده است است

به گفته کارشناسان سن مصرف دخانیات در کشور کم کردن یافته و میل استعمال به دخانیات نیز بین سنین پایین و نوجوانان زیاد کردن پیدا کرده است ولی این مسئله تنها در کشور عزیزمان ایران نیست و در سطح دنیا شاهد آن هستیم.

دکتر زهرا حسامی معاون درمان مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: متأسفانه شاهد پدید آمدن ادوات تازه استعال دخانیات و رغبت مردم به استفاده از این نوع مواد دخانی از جمله قلیان هستیم. مصرف آن نیز در کشور ما متأسفانه باب شده است است و ما باز هم شاهد زیاد کردن شیوع مصرف قلیان بین افراد جوان و دخترها هستیم. در سال های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه دخانیات افتاده است که از میان آنها می توان به ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی اشاره کرد. البته این عنوان زیاد مشمول بر سیگار می شود ولی در رابطه با قلیان ما همچنان با معضل زیادی روبه رو هستیم. در بسیاری از اماکن تفریحی و مکان هایی که افراد جهت گردش مراجعه می کنند می بینیم که قلیان استفاده می شود.

وی همچنین دربارهٔ اپیدمی مصرف قلیان هشدار داد و آن را بسیار خطرناک تر از سیگار توصیف کرد. دکتر حبیب امامی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی- در خصوص اوضاع مصرف دخانیات در کشور گفت: تا زمانی که سیاست های یکسان بین گروه های مختلفی که در رابطه با دخانیات کار می کنند، پیدا نکنیم و به آن عمل نکنیم اوضاع همین طور باقی می ماند. وی یادآور می شود: آمار شیوع سیگار در سال ۷۶ که وارد دانشگاه شهید بهشتی شدم با امروز یکسان هست. این عنوان نشان می دهد که هیچ تغییری در شیوع سیگار و دخانیات ایجاد نشده و قلیان نیز اضافه شده است است.

بسیاری از افرادی که قلیان مصرف می کنند به خوبی از زیان های آن مطلع هستند ولی همچنان به مصرف آن ادامه می دهند. علت آن بیکاری باشد یا نبود تفریح، یا مکان های مناسبی جهت دور هم جمع شدن، نشان می دهد سیاست های مقابله با این پدیده همچنان ناکارآمد است.

اخبار اجتماعی – مهر

واژه های کلیدی: سیگار | دختران | بیماری | دختران | استفاده | دخانیات | مصرف قلیان | مضرات قلیان | کشیدن قلیان | استعمال قلیان | تاریخچه قلیان


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار