مسابقه همایش برنامه بهداشتی نگهداری استفاده

مسابقه: همایش برنامه بهداشتی نگهداری استفاده کیفیت نان استفاده ازجوش شیرین معاون بهداشت غذاودارو

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری نقش عزت‌الله انتظامی را بازی می‌کنم

ایرج راد، نامی است که تئاتر کشور عزیزمان ایران همواره از همراهی با او، شأنیت یافته و به اعتبار خود افزوده هست؛ حضور او در هنر نمایش، به شصت‌سالگی نزدیک می‌شود و

نقش عزت‌الله انتظامی را بازی می‌کنم

نقش عزت الله انتظامی را بازی می کنم

عبارات مهم : تئاتر

ایرج راد، نامی است که تئاتر کشور عزیزمان ایران همواره از همراهی با او، شأنیت یافته و به اعتبار خود افزوده هست؛ حضور او در هنر نمایش، به شصت سالگی نزدیک می شود و این در حالی است که استاد، امروز، هفتم اردیبهشت ماه 1396، شمع هفتادودوسالگی را فوت می کند.

به گزارش جام جم ؛گفتن از کارنامه هنری او و ردیف کردن نام چند فیلم سینمایی، نمایش و مجموعه تلویزیونی که در آنها نقش آفرینی کرده، تلاش عبثی است در معرفی این نام بلند. ایرج راد نیازی به معرفی ندارد.

نقش عزت‌الله انتظامی را بازی می‌کنم

امیدوارم سال های سال زنده باشید و سایه تان بر سر تئاتر ما باشد. سال گذشته در روز تولدتان به جام جم گفتید، از مدیریت منزل تئاتر کنار می روید تا زیاد به کارهای خودتان برسید. در این مدت در دو نمایش بازی کردید و نمایش در گوش سالمم زمزمه کن هم به خاطر درگذشت جعفر والی به اجرا نرسید. قصد ندارید این نمایش را روی صحنه ببرید؟

من همه تلاش ام را به کار بستم با همان گروه کار را ادامه بدهیم که بنابه دلایلی نشد و به تعویق افتاد، ولی هر لحظه به عنوان دین به اجرای این نمایش نگاه می کنم. این کار را با فراهم شدن شرایط انجام خواهم داد بزودی.

جز این چه؟ این روزها چه می کنید؟

ایرج راد، نامی است که تئاتر کشور عزیزمان ایران همواره از همراهی با او، شأنیت یافته و به اعتبار خود افزوده هست؛ حضور او در هنر نمایش، به شصت‌سالگی نزدیک می‌شود و

در نمایشی به کارگردانی هادی مرزبان حضور خواهم داشت و این روزها در تمرین این نمایش به سر می بریم.

چه نمایشی؟ باز هم با متنی از زنده یاد اکبر رادی؟

[می خندد] نه اتفاقاً، متن نوشته آقای نصیریان است به نام بنگاه تئاترال.

پس به 50 سال پیش برویم و به نمایش آی با کلاه، آی بی کلاه، نوشته غلامحسین ساعدی برسیم که با کارگردانی علی نصیریان و بازی شما اجرا شد. حالا بعد از نیم قرن، این همکاری همچنان ادامه دارد. از آن اجرا چه به یاد دارید؟ ظاهرا در بسیاری از شهرهای شمال کشور آن را اجرا کردید؟

نقش عزت‌الله انتظامی را بازی می‌کنم

این نمایش ابتدا در پایتخت کشور عزیزمان ایران روی صحنه رفت. هنگامی که قرار شد گروه جهت اجرا به شهرستان ها برود، شادروان محمدعلی جعفری نیامد. دلیلش را یادم نیست؛ این که بر سر کاری بود یا چه. آقای نصیریان نقش او را به من داد و رفتیم و نمایش را در شهرهای متفاوت مازندران اجرا کردیم و البته جهت آخرین اجرا به مشهد رفتیم.

غلامحسین ساعدی در تمریناتتان حاضر بود؟

ویژگی او این بود که اگر کارگردان ها می درخواست کردند در تمرینات حضور پیدا می کرد، جهت این که شیوه اجرای متن را ببیند و اگر مورد نیاز باشد تغییراتی در متن بدهد. جهت او نمایشنامه بعد از نوشتن تمام نمی شد و هر لحظه در تمرین ها ادامه می یافت. البته هنگامی که در شهرستان ها اجرا کردیم، چون از قبل ساختارش مشخص بود و تناسب اجرا و متن از قبل به ایده آل خود نزدیک شده است بود، ساعدی در تمرینات شهرستان ها نبود.

ایرج راد، نامی است که تئاتر کشور عزیزمان ایران همواره از همراهی با او، شأنیت یافته و به اعتبار خود افزوده هست؛ حضور او در هنر نمایش، به شصت‌سالگی نزدیک می‌شود و

حالا بنگاه تئاترال را بعد از چهاردهه و این بار با هادی مرزبان روی صحنه خواهیم دید. از اجرای آن سال و نقش خودتان بگویید.

بله، بنگاه تئاترال را که الان با آقای مرزبان و نوشته آقای نصیریان کار می کنیم، سال 53 یا 54 خود آقای نصیریان کارگردانی کرد. نقشی را که الان در این نمایش بازی می کنم، در آن اجرا بازی نمی کردم؛ در آن اجرا نقش پهلوان جوانی را بازی می کردم و الان شرایط سنی ام به آن نقش نمی خورد. الان نقش پهلوان کچل را بازی می کنم.

نقش عزت‌الله انتظامی را بازی می‌کنم

بزنیم به تخته شما همچنان جوان هستید؛ نقش کنونی شما در بنگاه تئاترال را در اجرای چهار دهه پیش چه کسی به عهده داشت؟

استاد بزرگوار و عزیز، عزت الله انتظامی این نقش را بازی کرد.

و نقش آن سال شما را چه کسی قرار است بازی کند؟

قرار هست، امین زندگانی این نقش را بازی کند.

در کارنامه سینمایی شما یک همکاری با بهمن فرسی در سال 1357 دیده می شود؛ دایره مینا به کارگردانی داریوش مهرجویی. هم شما و هم بهمن فرسی، عمری را در تئاتر گذرانده اید، ولی تنها همکاری تان در سینما اتفاق افتاده که در نوع خود جالب توجه هست. بعد از آن با فرسی در ارتباط بوده اید؟

او قبل از انقلاب از کشور عزیزمان ایران رفت و بعد از آن ارتباطی نداشته ایم. البته هر لحظه با نمایشنامه ها و دیگر آثار ایشان آشنایی داشته ام، ولی متاسفانه هیچ گاه در کارهای صحنه ای همکاری با ایشان نداشتم. تنها همکاری مان در همان دایره مینا بود که ابتدا اصل خون یا چنین چیزی نام داشت. نقشی که من در این فیلم داشتم، اساسی بود ولی بسیار کوتاه شد. دکتری بودم که با قضایایی که در فیلم می بینیم مبارزه می کردم و معترض بودم. بعد از این که کار تمام شد، مهرجویی به من گفت، تقریبا همه نقش تو را از فیلم درآورده اند و فقط یک سکانس باقی مانده و من متاسف هستم. من خواهش کردم، همین یک سکانس را هم از بین بردن کنید، ولی ایشان می گفت شدنی نیست. حالا در آن سال 1353، به چه دلایل سیاسی و اجتماعی سکانس های حضور من از بین بردن شد، نمی دانم. حتی نگاتیوها را هم معدوم کرده بودند.

حالا که سرتان خلوت تر هست، به حضور دوباره در سینما فکر می کنید؟

در سال هایی که در منزل تئاتر سرم شلوغ تر بود، تقریبا نمی توانستم با پروژه های سینمایی همکاری کنم، بخصوص اگر لوکیشن ها در شهرستان ها بود که با کارم مداخله داشت. الان اگر اثر خوبی پیشنهاد شود، آیا که نه. چند اثری بوده که مناسب ندیدمشان. باید در نقشی که پیشنهاد می شود، امکان این را ببینم که بشود به ابعاد مختلفش پرداخت.

اقدامات شما در هفده هجده سالی که به عنوان مدیر عامل در منزل تئاتر حضور داشتید، بر کسی پوشیده نیست. آیا موردی به جا مانده که از آن به عنوان حسرت یاد کنید؟

تا جایی که از ما برمی آمد تلاش کردیم. حالا که به گذشته نگاه می کنم، به بیش تر چیزهایی که می خواستیم رسیدیم. ولی نتیجه ای که در بعضی پیگیری ها گرفتیم، تناسب واقعی با میزان تلاش فراوانی که داشتیم، نداشت. البته بسیاری از کارها هم از چشم ها پوشیده است چون نمی خواستیم همه را اطلاع رسانی کنیم تا شکل تبلیغاتی به خود بگیرد. از سال گذشته هم که از مدیر عاملی فاصله گرفته ام، همچنان در منزل تئاتر به عنوان مدیر مسئول و هم به عنوان نایب مدیر هیأت مدیره مشغولم و استراحت چندانی نداشتم.

در این مدت یکساله کار احداث ساختمان منزل تئاتر در خیابان سمیه به کجا انجامیده است؟

خوشحالم که این خبر را به شما می دهم. فاصله چندانی با بهره برداری از این مرکز نداریم؛ معماری، نازک کاری و… تا یک سال پیش به انجام رسیده و از یک سال پیش به تکمیل تجهیزات پرداخته ایم، جز سالن بلک باکس که به خاطر کمبود بودجه به انجام نرسید. تجهیز نور و صدا در آخرین مرحله هست. بخشی از وسایلی که از ایتالیا قرار بود به ما برسد، الان در گمرک است و اول هفته بعد ترخیص می شود. تنها وسیله ای که باقی مانده، صندلی هاست که آن هم بزودی راه اندازی می شود.

چرا هیچ وقت دست به قلم نشدید جهت نوشتن نمایشنامه؟

در این زمینه تخصصی ندارم. به همین علت به کار مهم خودم بسنده کردم.

در مراسم خوش حالی تولدتان دوست دارید کدام یک از دوستانتان حاضر باشند؟ از بین درگذشته ها دلتان جهت چه کسی زیاد تنگ شده است است؟

همه ارزش [می خندند]. دوست دارم همه ارزش بیایند. یاد درگذشتگان هر لحظه گرامی هست؛ آنها که در شرایط سخت و مشکل، آثار ارزنده ای از خود به جا گذاشتند. دلم جهت همه ارزش تنگ هست، بخصوص کسانی که همکاری داشتیم. آن صمیمیت ها برایم فراموش شدنی نیست.

واژه های کلیدی: تئاتر | نمایش | همکاری | کارگردانی | نمایشنامه | علی نصیریان | اخبار فرهنگی و هنری


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار